Prekladacie vozy a ich využitie v praxi

odborný článok
Pre poľnohospodársku výrobu je zvlášť charakteristický veľký objem prepravovaných materiálov, čo súvisí predovšetkým s plošným charakterom výroby realizovanej na pozemkoch často veľmi vzdialených od konečného miesta skladovania, alebo spotreby materiálu.
Pohyb dopravných a manipulačných súprav v súvislosti s vykonávaním operácií manipulácie s materiálom sa negatívne prejavuje predovšetkým na zvyšovaní objemovej hmotnosti pôdy jej zhutňovaním a zhoršovaní jej štruktúry. Zhutnenie pôdy podľa druhu pôdy, jej vlhkosti a veľkosti kontaktného tlaku môže mať charakter prechodný alebo trvalý.
Ako zásadný problém sa javia protichodné požiadavky na dosahovanie čo najvyššej výkonnosti a efektívnosti pri technologických procesoch, čo je spojené s používaním predovšetkým výkonnej zberovej techniky, vrátane nadväzujúcej dopravnej techniky, u ktorej zákonite rastie hmotnosť a na druhej strane požiadavky na ochranu poľnohospodárskej pôdy pred nežiaducim zhutňovaním, vyvolaným práve hmotnosťou strojov a riešením ich podvozkov.
Riešenie tejto zložitej problematiky vyžaduje systémový, komplexný a vo všetkých súvislostiach prepojený prístup, pretože jednotlivé, aj akokoľvek úspešné opatrenia neprinesú požadovaný celkový efekt.
Problém negatívneho pôsobenia dopravných prostriedkov na pôdu zvlášť naliehavo vystupuje pri odvoze zberaných produktov z pozemkov. Jednou z možností riešenia je zahrnutie prejazdov zberačov a dopravných prostriedkov do systému riadených prejazdov po pozemkoch s využitím tzv. koľajových riadkov. Podstatne schodnejšia je však cesta ponúkaná už dnes viacerými výrobcami techniky a to je oddelenie dopravy po poli od dopravy po ceste, kde deliacim miestom je najčastejšie okraj poľa. Progresívnymi technickými riešeniami, pomocou zásobníkových zberačov, poľných vozidiel a preberacích vozov sa spĺňajú požiadavky na medzný kontaktný tlak 150 až 180 kPa.
Myšlienka využívať špeciálne prekladacie vozy vznikla v USA na veľkých farmách, kde sa jednak používa výkonná zberová technika a tak isto aj špeciálne návesy s nákladnými automobilmi pre odvoz zrna z poľa na väčšie vzdialenosti. K zníženiu tlaku dopravných súprav na pôdu, ale aj pre obmedzenie strát a prestojov zberovej techniky pri prekladaní pozberanej úrody sa tu rozšírila táto špeciálna technika.
Prekladacie vozy šetria čas a peniaze
Nakoľko čoraz výkonnejšia zberová technika sa používa pri zbere poľných plodín aj v európskych podmienkach, rozširuje sa nasadzovanie špeciálnych obslužných dopravných prostriedkov aj v Európe. Súvisí to predovšetkým s náročnejšou organizáciou odvozu zrnín, ale už aj niektorých iných zberaných poľných plodín, od zberových strojov, ktoré majú dvoj- až trojnásobnú výkonnosť oproti technike, ktorá pracovala na poliach v predchádzajúcich rokoch. Okrem zvyšovania plošnej, alebo hmotnostnej výkonnosti samotných zberových strojov sa zlepšuje aj väčšina ich prevádzkovo-konštrukčných parametrov, napr. nové obilné kombajny majú okrem väčšieho pracovného záberu zväčšené aj zásobníky na 15 až 17 tisíc litrov zrnín, čo kladie zvýšené požiadavky na optimálne plánovanie odvozu z poľa.
Prekladacie vozy, ktoré tvoria spojovací článok medzi neustále na poli pracujúcou zberovou technikou a na okraji poľa stojacimi prepravnými prostriedkami sa už stávajú bežnou výbavou aj celého radu poľnohospodárskych podnikov u nás. Plne sa tak využíva maximálny výkon zberačov, čo má vplyv na rýchlejší zber, ktorý je najmä pri nestálom počasí veľmi dôležitý. Nedochádza k prestojom a stopercentne sa využívajú investície vynaložené do moderných zberových strojov. Dôležitou prednosťou je aj minimálne zhutnenie ornej pôdy.
Viacero európskych výrobcov techniky v súčasnosti ponúka prekladacie vozy s objemom 10 až 35 m3, ktoré sú dodávané s jedno-, dvoj-, alebo aj trojnápravovým podvozkom, alebo dokonca s podvozkom na pásoch. Sklopná závitovka je umiestnená v prednej, alebo v zadnej časti stroja, ktorého korba je kónická. Výrobcovia uvádzajú pri parametroch výkonnosti prekladacích vozov hodnoty až vyše 600 t.h-1.
Testy prekladacích vozov novej konštrukcie, ktoré sa pred niekoľkými rokmi predstavili na európskych poliach ukázali, že sa výrazne znížia prestoje dopravných súprav a zlepší organizácia odvozu obilia
Celý článok si môžete prečítať v printovej verzii časopisu.
Predplatné printovej verzie časopisu si môžete objednať na