Každoročné skúsenosti z 1,7 mil. ha po celej Európe

reportáž
Je svetlou výnimkou, že firma zameraná na poľnohospodárstvo so sídlom na Slovensku, pokrýva český a najnovšie aj rakúsky trh. Podarilo sa to spoločnosti Agricon Czechia-Slovakia zo Serede.
Založiť obchodnú firmu a úspešne ju viesť v silne konkurenčnom prostredí, zameranom na finančne poddimenzované poľnohospodárstvo s kolísavými cenami produktov, vyžaduje dobrý nápad a hlavne ponúknuť niečo, čo farmárom zníži náklady a zvýši úrody. Práve to sa podarilo optimalizovať mladej úspešnej spoločnosti.
Agricon Czechia-Slovakia (ďalej už len Agricon) založil Ing. Roman Vido spolu so svojou manželkou Ing. Ivanou Vidovou v roku 2021. Roman Vido pôsobil v spoločnostiach Hriadeľ a Biolife, takže veľmi dobre poznal slovenský trh. V čase pandémie covid hľadal formu, ako sa podnikateľsky presadiť v oblasti, ktorú poznal a je mu aj blízka. Ako mladý človek inklinujúci k moderným technológiám prirodzene hľadal podnikateľské uplatnenie v presnom či digitálnom poľnohospodárstve.
Oslovil nemeckú spoločnosť Agricon, ktorá v tom čase hľadala nových obchodných partnerov. V covidovom období najskôr online a neskôr aj zložito po osobnej návšteve v Nemecku založili systémom franšízy svoju firmu.
Intenzívnu prácu na vzorkovaní pôd začali od leta 2022. K rozbehu im pomohlo aj povedomie farmárov pôvodom z Nemecka, ktoré u nás obhospodarujú nemalú výmeru. „Prvý rok sme mali zazmluvnené podniky s výmerou asi 10 000 ha. Pri spätnom pohľade ako začínajúca firma to bol vynikajúci výsledok, ktorý prekvapil aj centrálu Agricon,“ obhliada sa spätne na svoje začiatky Roman Vido.
Vidovci svojím zanietením za štyri roky odobrali vzorky a riadia hnojenie už na viac ako 70 000 ha a zo Slovenska spravujú českých a rakúskych poľnohospodárov.
Optimalizácia hnojenia
Agricon pomáha poľnohospodárom vykonať agronomicky správne rozhodnutia na základe testovaní v poľných podmienkach podľa aktuálnych požiadaviek porastov na živiny. Jednoduchšie povedané, manažuje hnojenie.
Agricon prezentuje a vysvetľuje prínosy vzorkovania a hnojenia podľa potrieb rastlín a typu pôdy na rôznych školeniach, dňoch poľa a podobných podujatiach. Podľa môjho názoru prišli na trh v optimálnom čase, keď čoraz viac poľnohospodárov premýšľa o optimálnom hnojení a šetrení nákladov a vyvíja aktivity s variabilným dávkovaním. Agricon každopádne rozvíril hladinu stojatých vôd a u mnohých podnietil aspoň uvažovať o presne cielenom hnojení a deficitných živinách.
Celý článok si môžete prečítať v printovej verzii časopisu.
Predplatné printovej verzie časopisu si môžete objednať na